تغییر رنگ مو با افزایش سن یه اتفاق کاملا طبیعیه اما تو هر مقطعی از زندگی هم ممکنه به دلایل دیگه‌ای اتفاق بیا‌فته.
مثلا حتی خیلی از جوونا یا نوجونا رو می‌بینم که موهاشون سفید شده. امروز همراه ما باشین تا ببینیم سر و کله این موهای سفید از کجا پیدا می‌شه.

علت سفید شدن موهای شقیقه

میلیون ها کیسه کوچیک به اسم فولیکول مو، سرتاسر پوست ما رو پوشوندن که رنگدونه هایی حاوی ملانین تولید می کنن. هر چی سنمون بیشتر میشه، فولیکول های مو سلول های رنگدونشونو از دست میدن و موهامون سفید میشن. ما امروز می خوایم راجع به این صحبت کنیم که چی باعث میشه این اتفاق خیلی زودتر از اونی که فکرشو می کنیم بیوفته.

علت سفید شدن مو از نوک

کمبود ویتامین

کمبود هرگونه ویتامین b6، b12، بیوتین، ویتامینD یا ویتامین E و مس می تونه باعث سفیدی موی زودرس بشه. نتیجه بعضی تحقیقات نشون می ده که کمبودهای تغذیه ای روی رنگدونه ها اثر داره و ممکنه با مکمل های ویتامینی برگرده.

علت سفید شدن مو در نوجوانی

سطح آنتی اکسیدان

اکسیداسیون یکی از فرایند های ضروری بدنه اما استرس، تعادلِ فعالیتِ رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها را به هم میزنه. عدم تعادل مولوکول های ناپایدارِ رادیکال های آزاد به سلول ها آسیب می زنه و پیری و بیماری میاره. مرگ سلولی ملانین، موها رو سفید می کنه.

تاثیر سیگار روی سفیدی مو

سیگار کشیدن

مطالعات نشون میده سیگار کشیدن روی سفید شدن موها هم تاثیر داره و سیگاری ها یک و نیم تا دو برابر بیشتر از بقیه احتمال داره شاهد سفید شدن زودرس موهاشون باشند.

تاثیر استرس روی سفید شدن موها

عوامل استرس زا

درسته که دانشمندان هنوز در مورد اثر استرس بر سفید شدن مو به توافق نرسیدن اما نمیشه منکر این شد که سلول های مسئولِ رنگ مو موقعی که بدن تحت استرسه تحلیل می روند. در واقع استرس یه جور کاتالیزوره که کنار عوامل دیگه خیلی زود موها رو سفید می کنه.

چرا مو ها سفید می شوند

ژنتیک

سفید شدن زودرس موی خیلی از افراد تو جوونی یا حتی نوجوونی ارثیه که از خانوادهشون بهشون رسیده. یعنی اگه سابقه این سفیدی زودرس مو تو خانواده نزدیکتون رو دارین، از دیدن تارای سفیدی که هر روز زیادتر می شن اصلا تعجب نکنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)